نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 104/8 B : با ارتباط کابلی خداحافظی کنید!

۶۰۹ بازديد

مقدمه :

پیشرفت تکنولوژی و افزایش زندگی شهر نشینی سبب شد که قطعات و ابزار، روزبه‌روز کوچک‌تر، جمع و جور‌تر و کم دست و پاگیرتر شوند. شاید اگر ده سال پیش می‌خواستید سیستم امنیتی را راه‌اندازی کنید، نیاز به فضایی بزرگ و گاها اتاقی جدا داشتید اما رشد علم سبب اختراع دوربین‌های مداربسته شد که امروزه در هر خانه، فروشگاه و خیابانی دیده‌ ‌می‌شوند. در سال‌های اخیر اهمیت معماری و طراحی محصولات سبب شد که شرکت‌ها در تمامی محصولات خود از سیستم بی‌سیم (Wireless) استفاده کنند. دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های امنیتی نیز از این موضوع مستثنی نبودند، پس عصر جدید امنیت با دوربین‌های بی‌سیم (IP camera) و دستگاه‌های ضبط کننده ویدیویی تحت شبکه (NVR) آغاز شد. استفاده از سیستم امنیتی مناسب سبب می‌شود همواره محیط کار و یا زندگی خود را تحت نظر داشته باشید و از احساس امنیت بیشتری برخوردار شوید. در طول مراحل ایجاد یک سیستم امنیتی قدرتمند و کارآمد، همواره به یک دستگاه ضبط‌ کننده ویدیویی مناسب نیاز خواهید داشت. دستگاه ضبط‌ کننده ویدیویی از راه دور یا به عبارتی دیگر دستگاه NVR (Network Video Recorder) را میتوان به مرکز داده کوچکی تشبیه کرد که همزمان تصاویر جمع‌آوری شده به وسیله دوربین های مداربسته را ذخیره و پخش می‌کند. به این طریق هم می توانید در لحظه نظاره‌گر محیط مدنظر خود باشید و همچنین در صورت نیاز می توانید تصاویر ذخیره‌شده را مورد بازبینی قرار دهید. امروزه برندهای مختلف فعال در حوزه امنیت اقدام به ساخت دستگاه های NVR کرده اند که از میان آن ها میتوان به داهوا (Dahua)، هایلوک (HiLook) و هایک ویژن (Hikvision) اشاره کرد. برای خرید در عین حال که باید نیاز پروژه و تجهیزات را بشناسید و دستگاهی را تهیه کنید که آن نیاز را رفع کند، باید بتوانید نیاز های آینده را نیز پیش بینی کنید. آنچه که در خرید NVR ها اهمیت دارد این است که کاربر بتواند با افزایش تعداد دوربین در پروژه و یا تغییر مدل دوربین ها همچنان از دستگاه خریداری شده استفاده کند. دستگاه های NVR علاوه بر ذخیره سازی و پخش آنلاین تصاویر امکانات بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. پس اگر قصد خرید دستگاه NVR کاربردی با قیمت مناسبی را در ذهن دارید، با فروشگاه اینترنتی هدف در نقد و بررسی دو دستگاه HiLook NVR 104 B و HiLook NVR 108 B همراه ما باشید

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 104/8 B : معرفی اجمالی

 

HiLook NVR 104 B

 

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید دستگاه HiLook NVR 104/8 B باید به خاطر داشته باشید این است که این دستگاه فاقد هرگونه درگاه ورودی دوربین مداربسته اعم از POE و BNC می‌باشد و شما حتما باید از دوربین‌هایی با قابلیت تامین برق داخلی (Builtin Power) و یا هماهنگ با پاورهای جداگانه استفاده کنید. اتصال دوربین‌های مداربسته با دستگاه HiLook NVR 104/8 B تماما بر بستر اینترنت شکل گرفته پس لازمه استفاده از تمام امکانات دستگاه، داشتن سرویس اینترنت مناسب می‌باشد. دو دستگاه HiLook NVR 104 B و HiLook NVR 108 B تنها از لحاظ پشتیبانی از تعداد دوربین‌های مداربسته دارای تفاوت هستند؛ به شکلی که عدد آخر قرار گرفته قبل از حرف «B» نشان دهنده تعداد کانال‌های پشتیبانی‌شده به وسیله دستگاه می‌باشد. برند هایلوک (HiLook) از تولیدات شرکت هایک ویژن است که تنها تفاوت این برند با برند اصلی در قیمت گذاری اقتصادی‌تر این محصولات می‌باشد. دستگاه HiLook NVR 104/8 B بسته به مدل انتخابی از چهار تا هشت دوربین تحت شبکه را از طریق اینترنت پشتیبانی می‌نماید. حداکثر کیفیت ذخیره و پخش تصاویر دریافتی در دستگاه HiLook NVR 104/8 B معادل 4 مگابایت است که مقدار کاملا قابل قبولی برای یک دوربین مداربسته می‌باشد. دستگاه های NVR هایلوک معمولا با ظاهری ساده و کیفیتی بسیار خوب عرضه می‌شوند. دستگاه HiLook NVR 104/8 B دارای یک ورودی صدا نیز می‌باشد که این امر سبب می‌شود تا یکی از دوربین‌های استفاده شده که در ابتدای این مبحث به آن اشاره کردیم، توانایی ضبط و ذخیره صدا نیز داشته باشد. دستگاه HILOOK مدل NVR-104/8-B از یک هارد SATA تا ظرفیت حداکثر 6 ترابایت پشتیبانی می‌نماید. کیفیت خروجی این دستگاه بر روی پورت HDMI معادل رزولوشن تصویری 1080x1920 می‌باشد که معادل کیفیت تصویری Full HD است. تصاویر خروجی از دستگاه HiLook NVR 104/8 B با استفاده از درگاه‌های VGA و HDMI قابل انتقال بر روی نمایشگر می‌باشند. پهنای باند ورودی محصول در مدل HiLook NVR 104 B معادل 40 مگابایت می باشد که در مدل HiLook NVR 108 B به 60 مگابایت افزایش یافته است که برای تامین اینترنت شبکه، پهنای باند قابل قبولی است. همچنین دستگاه NVR-104/8-B دارای پهنای باند خروجی 40 مگابایتی می‌باشد که جهت تامین پهنای باند انتقال تصویر بر روی شبکه داخلی و اینترنت مناسب است. لازم به ذکر است که دستگاه HiLook NVR 104/8 B برای تامین امنیت بیشتر از سیم اتصال به زمین (ارت) نیز پشتیبانی می‌کند.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 104/8 B : معماری و درگاه‌ها

 

HiLook NVR 104 B

 

دستگاه‌های NVR هایلوک به طراحی کوچک و جعبه‌ای (MiniBox) خود معروف هستند. دستگاه HiLook NVR 104/8 B نیز از این قاعده مستثنی نیست. دستگاه HiLook NVR 104/8 B ابعادی معادل 20x20 سانتی‌متر دارد و وزن آن با احتساب وزن هارد دیسک از 1.5 کیلوگرم فراتر نخواهد رفت. متاسفانه شرکت هایک ویژن در دستگاه HiLook NVR 104/8 B تنها به استفاده از چراغ نیرو (Power) بسنده کرده است و دیگر شاهد استفاده از چراغ‌های وضعیت ذخیره و اتصال به شبکه نیستیم. چراغ وضعیت نیرو بر روی دستگاه HiLook NVR 104/8 B قرار گرفته است که در صورت اتصال به برق با رنگ سبز ثابت، روشن خواهد شد.

 

HiLook NVR 104 B

 

در نمای پشتی دستگاه HiLook NVR 104/8 B ، شاهد درگاه های ورودی دستگاه (Ports) هستیم که به ترتیب از چپ به راست عبارتند از : ورودی آداپتور که نیروی مورد نیاز دستگاه HiLook NVR 104/8 B را تامین می‌کند. پس از آن شاهد ورودی و خروجی صدا هستیم که همان‌طور که مشاهده می کنید دستگاه HiLook NVR 104/8 B تنها از یک ورودی صدا پشتیبانی می‌کند و می توانید با استفاده از این درگاه از یک دوربین با قابلیت پردازش صدا در کنار سه دوربین دیگر استفاده کنید. بعد از آن خروجی تصویر از نوع VGA قرار گرفته که قابلیت انتقال همزمان صدا و تصویر را دارد و از کیفیت خوبی برخوردار است ولی اگر خواهان کیفیت تصویری بیشتری هستید، می توانید از خروجی بعدی یعنی خروجی HDMI استفاده کنید که از کیفیت Full HD برخوردار بوده و انتقال تصاویر در آن با وضوح بیشتری صورت می‌گیرد. پورت شبکه (LAN) و دو عدد پورت 2.0 USB پورت‌های بعدی هستند که ما در دستگاه HiLook NVR 104/8 B با آن مواجه شدیم که پورت lan جهت اتصال به شبکه و پورت‌های USB جهت اتصال هارد دیسک و ماوس قابل استفاده هستند. و در آخر نیز شاهد محل اتصال سیم اتصال به زمین (ارت) هستیم که به صورت یک پیچ در شکل مشخص شده است. همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم؛ دستگاه HiLook NVR 104/8 B فاقد هرگونه درگاه ورودی دوربین مداربسته می‌باشد و برای دریافت تصاویر ضبط شده به وسیله دوربین‌های مداربسته، نیازمند اتصال دائم به اینترنت می‌باشید.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 104/8 B : سیستم نمایش و ضبط تصاویر

 

HiLook NVR 104 B

 

در دستگاه های ضبط کننده ویدیویی تحت شبکه، سرعت اینترنت شما نقش بسیار بسزایی در کیفیت تصاویر به نمایش درآمده خواهد داشت. کیفیت نمایش تصاویر بسته به تغییرات اعمال شده توسط شما متفاوت خواهد بود اما کیفیت‌های ارائه شده توسط دستگاه HiLook NVR 104/8 B عبارتند از : 4 MP/3 MP/1080p/1.3 MP/UXGA/720p/VGA/4CIF/DCIF/2CIF/CIF/QCIF که بسته به سرعت اینترنت و کیفیت اتصال، متغیر خواهند بود. تفاوت موارد ذکر شده تنها در حجم و کیفیت تصاویر ضبط شده به وسیله دستگاه می‌باشد. نسبت کیفیت با حجم اشغالی رابطه مستقیم دارد و پیشنهاد ما به شما استفاده از کیفیت 720 پیکسل می‌باشد، چرا که در کنار کیفیت مناسب از حجم کمی نیز برخوردار است. فرمت ذخیره سازی تصاویر بین H.264 و H.264+ قابل جابه‌جایی می باشد که با استفاده از فرمت H.264+ به میزان 50 درصد در هزینه‌ها و فضای اشغالی به وسیله فیلم‌های ضبط شده صرفه جویی خواهد شد. دستگاه HiLook NVR 104 B قادر است تا تصاویر دریافتی را به صورت 1، 4 و 2 کاناله و در مدل NVR 108 B به صورت 4،2، و 8 کاناله به نمایش در آورد. لازم به ذکر است که تصاویر ارسالی به صورت خودکار با کیفیت 4 مگاپیکسل و 4 کاناله به نمایش در می‌آیند. تعداد فریم های نمایش تصویر مابین 20 تا 30 فریم متغیر است که پیشنهاد می کنیم همواره نرخ فریم را بر کیفیت تصاویر ترجیح دهید چرا که حتی اگر کیفیت تصویر بالا باشد ولی نرخ فریم کاهش یابد، شما شاهد تصاویر زیبایی نخواهید بود. تصاویر دریافتی با استفاده از سرویس اینترنت مناسب در 4 و یا 8 کانال و با حداکثر کیفیت 4 مگاپیکسل قابل ذخیره‌اند. دستگاه هایلوک NVR 104/8 B قادر به ذخیره‌سازی پشتیبان نیز می‌باشد. به این صورت که شما با اتصال دستگاه پشتیبان قادر به ذخیره‌سازی تصاویر بر روی ذخیره‌ساز دیگری نیز می‌باشید. این امکان برای پشتیبان‌گیری از تصاویری که دارای اهمیت بسیار بالایی هستند حائز اهمیت است. البته لازم به توضیح است که دستگاه ذخیره سازی پشتیبان، کیفیت پایین‌تری را در هنگام ذخیره سازی خواهد داشت.

 

نقد و بررسی دستگاه HiLook NVR 104/8 B : نکات تکمیلی

 

HiLook NVR 104 B

 

لازم است بدانید که با استفاده از نرم‌افزار Hik-connect که برای هر دو سیستم عامل اندروید و IOS منتشر شده است، قادر خواهید بود تا به صورت تمام و کمال بر سیستم امنیتی خود نظارت داشته باشید و با استفاده از پروتوکل اختصاصی این شرکت که تنها از طریق این نرم‌افزار در دسترس است در هر لحظه تصاویر ضبط شده به وسیله دوربین‌های مداربسته را بر روی تلفن هراه خود مشاهده کنید. دستگاه HiLook NVR 104/8 B از استاندارد OnVif پشتیبانی می‌کند. این استاندارد ضمانت می‌کند که تمامی دوربین های تحت شبکه فارغ از برند و مدل در این دستگاه پشتیبانی می‌شوند، که شما می‌توانید بهترین دوربین های تحت شبکه را از فروشگاه اینترنتی هدف خریداری نمایید. دستگاه ضبط کننده ویدیویی HiLook NVR 104/8 B از اکثر پروتکل های تحت شبکه همچون TCP/IP, DHCP, Hik-Connect, DDNS, NTP, SADP, SMTP, UPnP پشتیبانی می‌کند. تفاوت پروتکل های ذکر شده در سرعت و امنیت آن‌هاست. به عنوان مثال سرعت انتقال در پروتکل NTP بیشتر از TCP می‌باشد و تصاویر با تاخیر کمتری دریافت خواهند شد و یا امنیت پروتکل های SADP و SMTP بسیار بیشتر از DDNS می‌باشد. پروتکل Hik-Connect نیز پروتکل ابداعی شرکت هایک ویژن می‌باشد که تنها از طریق نرم‌افزارهای این شرکت قابل دسترسی بوده و از سرعت و امنیت قابل قبولی برخوردار است. بنابراین شما برای انتقال تصاویر از هر پروتکل آزاد خواهید بود. نکته جالب و کاربردی دیگر این است که اگر زمانی اتصال دوربین ها از دستگاه HiLook NVR 104/8 B قطع شود و یا فایلی از ویدیوهای ذخیره‌شده حذف گردد، شما از طریق نرم‌افزار HIK-connect از این اتفاقات آگاه خواهید شد. دستگاه HiLook NVR 104/8 B از یک هارد دیسک داخلی (Internal) با حداکثر ظرفیت 6 ترابایت پشتیبانی می‌کند که با تنظیمات بهینه تصویری، برای ذخیره رویدادهای 6 ماه کافی خواهد بود. حتما نحوه تنظیم ذخیره اطلاعات بر روی هارد دیسک را بررسی کنید تا بر روی حالت LOOP و یا ضبط مجدد باشد تا در صورت تکمیل فضای دیسک مجددا از سکتور اولیه فایل ها ذخیره شوند و ضبط تصاویر متوقف نشود. در انتها لازم به ذکر است که محیط نگهداری دستگاه باید دمایی بین منفی 10 تا مثبت 45 درجه داشته باشد و رطوبت هوا نیز کمتر از 90 درصد باشد.

 

نتیجه نهایی :

دستگاه ضبط کننده ویدیویی HiLook NVR 104/8 B با پشتیبانی از 4 یا 8 کانال تحت شبکه (بسته به مدل انتخابی) و حداکثر ظرفیت ذخیره‌سازی 6 ترابایت، بهترین NVR برای برای افرادیست که می‌خواهند محیط مدنظر خود را همواره از راه دور تحت نظر داشته باشند. قیمت دستگاه HiLook NVR 104 B و NVR 108 B توسط شرکت هایک ویژن در مقایسه با قیمت دستگاه ضبط کننده ویدویی سایر برندها بسیار رقابتی در نظر گرفته شده و در مقابل کارایی های بالای این دستگاه بسیار مقرون به صرفه است. پس اگر به دنبال خرید یک دستگاه ضبط کننده ویدیویی تحت شبکه با امکانات بسیار بالا، قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و توان کاری بالا هستید، ما به شما خرید دستگاه HiLook NVR 104/8 B را پیشنهاد می کنیم.

 

نقاط قوت :

  • پشتیبانی از استاندارد ONVif
  • پشتیبانی از فرمت ذخیره سازی H.264+
  • پشتیبانی از اکثر پروتکل های شبکه
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف :

  • عدم وجود چراغ‌های اعلان
  • عدم استفاده از پورت USB 3.0
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.