نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ: انتخاب مناسب برای عموم

۷۵۳ بازديد

یکی از گوشی های جدید و خوش قیمت شرکت سامسونگ که توانسته آمار فروش عالی از خود به ثبت برساند، گوشی Samsung Galaxy A30s است. این اسمارتفون مجموعه‌ای از ویژگی های خوب را در کنار قیمتی مناسب ارائه می‌کند و البته نقاط ضعفی هم دارد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

در مه آگوست (August) سال 2019 شرکت کره‌ای سامسونگ به طور رسمی از گوشی Galaxy A30s رونمایی کرد. این گوشی به عنوان یک اسمارتفون میان رده و خوش قیمت معرفی شد و بنا به دلایل خاص توانست به یکی از پرفروش‌ترین موبایل های فعلی برند سامسونگ تبدیل شود. قیمت گلکسی A30s در مقایسه با ویژگی هایی که ارائه کرده واقعا مقرون به صرفه در نظر گرفته شده و این موضوع از اصلی ترین دلایل افزایش استقبال از دستگاه و رشد آمار فروش آن محسوب می‌شود. به عقیده ما گوشی A30s می‌تواند گزینه خرید عالی برای کاربری عمومی و رفع نیازهای روزمره باشد.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ بپردازیم و تجربه استفاده یک هفته‌ای خود از این اسمارتفون با کیفیت را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. این گوشی از نظر رم و حافظه داخلی شامل نسخه های مختلفی می‌شود که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم داشت، اما ما در بررسی دستگاه از نسخه رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی آن استفاده کردیم. بنابراین اگر می‌خواهید بیشتر با این گوشی آشنا شوید، با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ: طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت 

شرکت های سازنده موبایل عموما مجبور هستند برای کاهش قیمت و هزینه تولید گوشی های مقرون به صرفه برخی از ویژگی های این محصولات را قربانی کنند! عموما کیفیت ساخت و طراحی یکی از اصلی ترین این ویژگی هاست اما خوشبختانه سامسونگ در طراحی Galaxy A30s سعی کرده تا حد ممکن کیفیت ساخت و طراحی دستگاه را هم حفظ کند و به عقیده ما این مسئله یکی از اصلی ترین نقاط قوت این گوشی خواهد بود. فریم اصلی دستگاه آلومینیومی است اما قاب پشت آن از پلاستیک براق و صیقلی تشکیل می‌شود که ظاهری چشم نواز دارد و با نگاه کردن به آن حس خوبی به بیننده منتقل می‌شود. در بررسی گلکسی A30s مشخص شد که قاب پشت گوشی در برابر تماس با اشیای نوک تیز بسیار حساس است و به همین سبب توصیه می‌شود همیشه از کیف و کاور موبایل برای محافظت از قاب پشت گوشی استفاده به عمل آید. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت دستگاه هم لنز دوربین اصلی سه‌گانه آن و چراغ فلش LED نصب شده که ویژگی خیلی متفاوت و خاصی را به همراه ندارند.

 

نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ

 

لبه های قاب گوشی خمیده طراحی شده‌اند تا کاربر بهتر بتواند آن را در دست گرفته و تسلط کاملی بر گوشی داشته باشد. ابعاد بدنه Galaxy A30s سامسونگ 7.8 در 74.7 در 158.5 میلیمتر بوده و وزن دستگاه به چیزی در حدود 166 گرم می‌رسد. پس گوشی ابعاد مناسب و وزن خوبی دارد و اصطلاحا از پورتابیلیتی (Portability) یا حمل‌پذیری مطلوبی برخوردار است. صفحه نمایش گوشی هم بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا 84.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد. در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی هم یک زائده کوچک برای نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده است که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود.

بنابراین ظاهر گوشی کاملا شبیه به گوشی های مدرن و رده بالاست و اگرچه قاب پشت آن فلزی یا شیشه‌ای نیست اما حس خوبی را به بیننده و کاربر منتقل می‌کند که این مسئله در کمتر گوشی خوش قیمت و مقرون به صرفه‌ای دیده می‌شود. یکی از ویژگی های خیلی مهم و جالب گوشی که باید به آن اشاره کنیم مربوط به بهره‌مندی آن از اسکنر داخل نمایشگر می‌شود! گلکسی A30s سامسونگ با قیمت پایین خودش از اسکنر داخل نمایشگر بهره می‌برد و شما با قرار دادن انگشت خود در بخش زیرین ال سی دی گوشی می‌توانید اسکن انگشت و تایید هویت را انجام دهید.

 

نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ

 

در بررسی گلکسی A30s مشخص شد که کیفیت و سرعت عملکرد اسکنر انگشت گوشی خوب است اما انتظار نداشته باشید که اصلا باگ، تاخیر و اختلالی در عملکرد آن به وجود نیاید. در برخی مواقع ممکن است اسکنر انگشت گوشی بنا به دلایل مختلف در شناسایی جزئیات انگشت کاربر خیلی سریع و دقیق عمل نکند. گوشی Galaxy A30s از قابلیت تشخیص چهره مبتنی بر دوربین سلفی هم پشتیبانی می‌کند و کیفیت عملکرد این قابلیت هم در محیط های با نور مناسب قابل قبول است اما در محیط های با نور کم تقریبا استفاده از آن به راحتی امکانپذیر نخواهد بود. امکان پشتیبانی همزمان دو سیم کارت هم از دیگر ویژگی هایی است که در گوشی A30s شاهد ارائه آن هستیم.

بنابراین به صورت کلی می‌توان از این بخش نقد و بررسی گلکسی A30s اینطور نتیجه‌گیری کد که گوشی نام برده شده علیرغم قیمت پایین و مناسبی که دارد از کیفیت ساخت و به ویژه ظاهر خوبی بهره می‌برد. به عقیده ما تعداد گوشی هایی که هم اکنون در رده قیمتی گلکسی A30s وجود دارند و بتوانند از نظر ظاهر و سبک طراحی مثل آن رضایت کاربر را جلب کنند بسیار انگشت شمار هستند. پس این گوشی از نظر کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر با توجه به قیمتش وضعیت مطلوبی دارد و به ویژه بهره‌مندی از اسکنر انگشت زیر نمایشگر یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت آن محسوب می‌شود.

 

 نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ: صفحه نمایش 

این روزها تجهیز گوشی ها به صفحه نمایش های بزرگ کاملا شایع شده و کاربران هم از بزرگ و بزرگ تر شدن اندازه نمایشگر موبایل ها استقبال می‌کنند. گوشی سامسونگ گلکسی A30s هم صفحه نمایش بزرگی دارند که 6.4 اینچی است. نمایشگر این گوشی از پنل سوپر آمولد (Super AMOLED) تشکیل شده که باز هم از ویژگی ها خوب آن محسوب می‌شود چون هزینه تولید و کیفیت این نوع پنل های نمایشگر عموما بالاتر از پنل های IPS LCD است. رزولوشن صفحه نمایش دستگاه هم 1560 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی پلاس در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 268 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم خیلی بالا و خوبی نیست.

 

نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ

 

متاسفانه هیچ اشاره‌ای به بکارگیری شیشه ضد خش یا گوریلاگلس بر روی نمایشگر گوشی A30s نشده و ما هم از بابت این موضوع اطمینان خاطر نداریم اما به هر حال توصیه می‌کنیم حتما برای محافظت از نمایشگر موبایل خود روی آن را با یک لایه گلس محافظ ال سی دی بپوشانید. در بررسی گلکسی A30s مشخص شد که عدم نصب و استفاده از گلس محافظ ال سی دی می‌تواند خطر به وجود آمدن خط و خش بر روی صفحه نمایش موبایل مذکور را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد و متاسفانه نمایشگر گوشی نام برده شده هم به شدت در برابر ایجاد خط و خش حساس عمل می‌کند. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم صفحه نمایش گوشی حاشیه های بسیار باریکی دارد و تقریبا 84.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته و بخش زیرین نمایشگر از قابلیت اسکن انگشت هم پشتیبانی می‌کند. اما کیفیت نمایش محتوا روی ال سی دی گوشی چطور است؟

در بررسی گلکسی A30s مشخص شد که صفحه نمایش گوشی کیفیت خوبی دارد اما نمی‌توان گفت که عالی عمل می‌کند. پنل سوپر آمولد دستگاه سبب شده که کنتراست خوبی توسط آن ارائه شود و همچنین توان تولید روشنایی نمایشگر افزایش یابد و بدین ترتیب بتوان در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل محتوای روی نمایشگر را دید. بدین منظور کافیست شدت روشنایی صفحه نمایش موبایل را روی 100 درصد تنظیم کنید. شارپنس و شادابی تصویر مطلوبی هم توسط نمایشگر گوشی ارائه می‌شود و این موضوع در حین تماشای محتوا بر روی صفحه گوشی قابل درک خواهد بود. به عقیده ما صفحه نمایش گوشی A30s نسبت به قیمتی که دستگاه دارد از کیفیت کاملا مطلوبی برخوردار است و فقط تراکم پیکسلی نه چندان بالای آن می‌توانست بهتر از این باشد تا گوشی از نظر نمایشگر هم یک پکیج کم‌نظیر را ارائه دهد.

 

 نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ: سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

گوشی سامسونگ Galaxy A30s به طور پیش فرض از اندروید 9 پای (Android 9 Pie) بهره می‌برد و رابط کاربری One UI هم به طور پیش فرض روی آن نصب است. حتما می‌دانید که همیشه باگ ها و مشکلات نرم افزاری از اصلی ترین معضلات گوشی های سامسونگ و به ویژه اسمارتفون های مقرون به صرفه و خوش قیمت این شرکت بوده‌اند. متاسفانه شرایط مشابه برای گوشی A30s هم صادق است و به عقیده ما این گوشی از بستر نرم افزاری بهینه و خیلی مناسبی بهره نمی‌برد. رابط کاربری One UI نصب شده روی این موبایل به خوبی بهینه سازی نشده و اپلیکیشن های پیش فرض زیادی روی آن نصب هستند که با اطمینان می‌گوییم شاید حتی 30 درصد کاربران هم هیچوقت از این اپلیکیشن های پیش فرض استفاده نکنند.

 

نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ

 

نصب اپلیکیشن های پیش فرض زیاد سبب شده که بستر نرم افزاری گوشی سنگین شود و بدین ترتیب بخش قابل ملاحظه‌ای از حافظه گوشی را اشغال نماید و از سمت دیگر خود به خود منجر به درگیر شدن بیشتر منابع سخت افزاری مثل رم در آنالیز داده ها شود. در بررسی گلکسی A30s سامسونگ مشخص شد که با پر شدن حافظه گوشی و افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه، لگ و تاخیرهایی زیادی در آن به وجود می‌آیند. به بیان دیگر هر چقدر حافظه داخلی گوشی بیشتر رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند و تحت فشار قرار گیرد، لگ و تاخیرهای بستر نرم افزاری آن هم بیشتر می‌شوند. پس برای دستیابی به بهترین بازده در گوشی A30s همیشه سعی کنید از پر شدن حافظه داخلی آن جلوگیری نمایید و اپلیکیشن های غیر ضروری را در آن نصب و اجرا نکنید. با در نظر گرفتن این مسئله می‌توانید بازده خوبی از بستر نرم افزاری گوشی داشته باشید.

در این شرایط نصب و استفاده از اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، واتساپ، تلگرام و غیره بدون مشکل در گوشی امکانپذیر خواهد بود و اگر تاخیری هم در عملکرد دستگاه نمایان شود موقت بوده و ظرف چند ثانیه برطرف خواهد شد. پس بستر نرم افزاری گوشی Galaxy A30s وضعیت متعادلی را ارائه می‌کند و برای انجام کارهای روزمره به شرطی که حافظه داخلی دستگاه تحت فشار قرار نداشته باشد با مشکلی رو به رو نخواهد شد. قابلیت های خوبی هم توسط بستر نرم افزاری و رابط کاربری One UI در این گوشی ارائه شده‌اند که با کمی پرسه زدن در منوی تنظیمات دستگاه می‌توانید به این قابلیت ها دست پیدا کنید و کاملا با آن ها آشنا شوید. پس همیشه سعی کنید از افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه Galaxy A30s جلوگیری به عمل آورید تا بهترین بازده را از آن دریافت کنید.

 

 نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی 

مطمئنا یکی از مهم ترین بخش های نقد و بررسی گلکسی A30s مربوط به زیر ذره‌بین قرار دادن قدرت پردازشی و پتانسیل عملکردی دستگاه می‌شود. قبل از هر چیز باید یادآور شویم که Galaxy A30s از گوشی های ارزان قیمت سامسونگ است و طبیعتا نباید از آن انتظار معجزه داشته باشیم! بنابراین سطح توقع خود را خیلی بالا نبرید. تراشه‌ای که در قلب این اسمارتفون بکار رفته تراشه اگزینوس 7904 سامسونگ است که طی فرآیند 14 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. شش هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و دو هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 هستند و فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP2 هم در این تراشه وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت.

 

نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ

 

گوشی A30s از نظر رم و حافظه داخلی شامل نسخه های مختلفی می‌شود. رم این گوشی می‌تواند 3 یا 4 گیگابایتی باشد و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 32، 64 و 128 گیگابایتی می‌شود که هر سه نسخه از قابلیت اتصال حافظه جانبی و افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات از طریق نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی می‌کنند. نسخه‌ای از گوشی نام برده شده که ما در بررسی گلکسی A30s از آن استفاده کردیم مجهز به رم 4 و حافظه 128 گیگابایتی بوده است. اما برای کیفیت قدرت عملکرد دستگاه ما بازی پابجی موبایل (PUBG Mobile) را روی آن نصب و برای مدت زمان 15 دقیقه اجرا کردیم. نتیجه بررسی نشان داد که گوشی از پس اجرای بازی پابجی بر می‌آید اما بعد از گذشت چیزی در حدود 5 دقیقه لگ و تاخیر و افت فریم هایی در عملکردش نمایان می‌شود.

متاسفانه بدنه گوشی هم در این شرایط به دلیل افزایش فرکانس کاری هسته های پردازشگر تراشه آن به طرز محسوسی داغ می‌شود. بعد از خروج از بازی هم تقریبا تا 5 الی 10 ثانیه گوشی عملکرد کندی خواهد داشت و جهش مابین اپلیکیشن های اخیر با کمی تاخیر انجام می‌شوند. بنابراین کاملا مشخص است که گوشی A30s برای انجام بازی های اندرویدی و HD خیلی گزینه مناسبی نیست و توصیه می‌شود از نصب و اجرای این بازی ها در گوشی مذکور خودداری شود. اگرچه اجرای بازی های نام برده شده در دستگاه غیر ممکن نخواهد بود. ضمنا سایر بازی های سبک تر اندرویدی بدون مشکل در گوشی Galaxy A30s قابل اجرا هستند و این موضوع در بررسی دستگاه به وضوح قابل درک بود.

 

 نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی 

یکی دیگر از ویژگی های جالب گوشی A30s که به عنوان یک اسمارتفون خوش قیمت روانه بازار شده مربوط به بهره‌مندی آن از دوربین سه‌گانه می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از سه لنز 25، 8 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع استاندارد، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth Sensor) هستند و دیافراگم F1/7، F2.2 و F2/2 دارند. قابلیت هایی مثل عکس های پانوراما، فوکوس خودکاری مرحله‌ای (PDAF)، عکسبرداری پرتره، HDR و ضبط فیلم با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین Galaxy A30s سامسونگ چطور است؟

 

نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ

 

در بررسی گلکسی A30s مشخص شد که دوربین اصلی آن کیفیت مطلوبی دارد و در محیط های با نور مناسب می‌توان با این دوربین عکس های معمولی، با زاویه دید گسترده و همچنین پرتره خوبی ضبط کرد. طبیعتا در محیط های با نور کم کیفیت عملکرد دوربین گوشی کمی افت می‌کند اما همچنان شرایط مطلوبی توسط آن ارائه خواهد شد. البته کیفیت عکس هایی که با دوربین اصلی گوشی ضبط می‌شوند در حد دوربین پرچمداران بازار نیستند و وقتی می‌گوییم دوربین گوشی کیفیت خوبی دارد، حتما قیمت دستگاه را هم در نظر می‌گیریم و با توجه به قیمت گوشی در مورد کیفیت عملکرد دوربین آن نظردهی خواهیم داشت. به عنوان مثال در برخی مواقع ممکن است تفکیک پذیری سوژه اصلی تصویر و پس زمینه در حالت عکسبرداری سلفی با دوربین گوشی گلکسی A30s با باگ و اشتباهاتی همراه باشد که قابل چشم پوشی هستند. به عقیده ما در مجموع دوربین اصلی A30s کیفیتی فراتر از قیمتش را ارائه می‌کند و این موضوع یکی از اصلی ترین و مهم ترین نقاط قوت دستگاه خواهد بود.

پس اگر به عکسبرداری با دوربین موبایل علاقه دارید و می‌خواهید با صرف هزینه‌ای ناچیز یک گوشی اندرویدی خوب بخرید، گلکسی A30s می‌تواند گزینه خرید مطلوبی باشد. دوربین سلفی این گوشی هم از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که آن هم از قابلیت ضبط عکس های پرتره و فیلمبرداری فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی Galaxy A30s هم مطلوب است و با آن می‌توانید عکس های معمولی و سلفی پرتره خوبی ضبط کنید. البته در محیط های تاریک کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی بیشتر از دوربین اصلی افت می‌کند. با این حال گوشی A30s می‌تواند پکیج دوربین مناسبی را در رده قیمتی خودش برایتان به همراه داشته باشد.

 

 نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ: باتری و شارژدهی 

باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی سامسونگ گلکسی A30s از آن استفاده شده ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم پلیمری خواهد بود. با توجه به مشخصات گوشی نام برده شده و ویژگی های مرتبط با پردازنده و صفحه نمایش آن، انتظار داریم که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی بتواند در تامین انرژی مورد نیاز دستگاه عملکرد مطلوبی داشته باشد. خوشبختانه در بررسی گلکسی A30s سامسونگ هم شاهد همین امر بودیم و مشخص شد که باتری گوشی با یک مرتبه شارژ می‌تواند تقریبا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. البته این شرایط زمانی صادق خواهد بود که شما به عنوان یک کاربر عادی و برای رفع نیازهای روزمره خود از دستگاه استفاده کنید.

انجام تسک های سنگین و اقداماتی مثل بازی کردن یا گیمینگ به شدت روی سرعت خالی شدن شارژ باتری تاثیرگذار هستند و باعث می‌شوند که شارژ گوشی سریع تر خالی شود. اما سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه چطور است؟ شارژر اورجینال گوشی A30s توان 15 واتی دارد و سرعت شارژ نسبتا مناسبی را هم ارائه می‌کند. به منظور فول شارژ کردن باتری این گوشی با استفاده از شارژر فابریک آن تقریبا با 90 دقیقه منتظر بمانید. بنابراین وضعیت عملکرد باتری دستگاه با در نظر گرفتن قیمت و دیگر شرایط آن مناسب و قابل قبول است. عموما برای اغلب کاربران باتری گوشی نام برده شده با یک مرتبه شارژ مابین 1 الی 1.5 روز دوام را ارائه می‌کند و البته به دلیل ماهیت باتری های لیتیوم پلیمری به مرور زمان از کیفیت شارژدهی آن کاسته خواهد شد که وقوع این مسئله امری اجتناب‌ناپذیر است. در مجموع میزان دقیق دوام شارژ باتری گلکسی A30s با نوع و شدت استفاده شما از دستگاه ارتباط مستقیم خواهد داشت.

 

نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی A30s سامسونگ (Samsung Galaxy A30s) پرداختیم. این گوشی به عنوان یک گوشی مقرون به صرفه ویژگی های سخت افزاری خوبی دارد و به همین سبب می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند با صرف هزینه نه چندان بالا یک گوشی اندرویدی خوب برای راه اندازی کارهای روزمره داشته باشد گزینه خرید مناسب محسوب شود. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مجزا مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و زیبا
  • صفحه نمایش بزرگ با قابلیت اسکن انگشت
  • دوربین خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • بستر نرم افزاری نه چندان سریع و بهینه
  • قدرت پردازشی معمولی

من خریدم خدایی گوشی خوبیه

پاسخ مدير:
دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹, ۰۹:۵۸

مبارکتون باشه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.