نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA | یک لپ‌تاپ فوق‌العاده!

۶۸۶ بازديد

شرکت ایسوس (Asus) به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های تولید کننده لپ‌تاپ، در تولید لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک یا همان آلترابوک‌ (UltraBook) هم تبحر خاصی دارد. در سری لپ‌تاپ‌های ZenBook این لپ‌تاپ همواره شاهد لپ‌تاپ‌های باریک و سبک بوده‌ایم اما حال ایسوس در سری ZenBook 3 Deluxe چیزی فراتر از یک لپ‌تاپ باریک و سبک را به‌ما ارائه داده است. لپ‌تاپ‌ 14 اینچی ایسوس زن‌بوک 3 یکی از سبک‌ترین لپ‌تاپ‌هایی است که تولید شده و می‌توانید به‌راحتی با آن در هر حالت و مکانی کار کنید. علاوه بر سبکی و فوق‌باریک بودن لپ‌تاپ ایسوس ZenBook 3 Deluxe، کیفیت طراحی آن هم دقت فوق‌العاده بالایی دارد.

این لپ‌تاپ که با شماره سری کامل ZenBook 3 Deluxe UX490UA در مدل‌های مختلف به‌بازار عرضه شده است، قدرت طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ‌های ایسوس را به‌رخ می‌کشاند. این لپ‌تاپ در دو رنگ خاکستری و آبی سلطنتی طراحی شده است که هر کدام از آن‌ها جلوه‌ بسیار خاصی دارند و کاملا از سایر لپ‌تاپ‌ها رنگ‌آمیزی متمایزی دارند. استفاده از فلز آلومینیوم در ساخت این لپ‌تاپ علاوه بر وزن کم، زیبایی بیشتر بدنه را به‌همراه داشته است. ZenBook UX490UA تمام فلزی کمتر از 1.3 سانتی‌متر ضخامت داشته و وزن آن تنها 1.1 کیلوگرم است. بدنه فوق‌باریک و سبک لپ‌تاپ به شما اجازه می‌دهد که بتوانید آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید. پیش‌تر برای بررسی لپ‌تاپ‌های سبک به این مورد اشاره می‌شد که می‌توانید لپ‌‌تاپ را درکیف و کوله همراه خود داشته باشید، اما ZenBook UX490UA به‌قدری سبک و ظریف است که بتوانید آن را در دستان به‌راحتی حمل کنید! در این بخش لازم به‌ذکر است که در محتویات جعبه این لپ‌تاپ یک کاور بسیار شیک برای قرار دادن لپ‌تاپ در آن وجود دارد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

علاوه بر ظاهر بسیار زیبا و جذاب بیرونی، لپ‌تاپ ایسوس ZenBook UX490UA سیستم پردازشی و عملکرد سخت‌افزاری بسیار خوبی هم دارد. ایسوس در این سری لپ‌تاپ از دو مدل پردازنده استفاده کرده است. پردازنده‌های نسل هفتم و هشتم اینتل (Intel) وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارند. پردازنده‌های Intel Core i5 و Intel Core i7 بر روی لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند که در مدل حرفه‌ای‌تر آن یعنی پردازنده دو هسته‌ای Intel Core i7 محدوده سرعت 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز را شاهد هستیم. کارت گرافیک این لپ‌تاپ از نوع Intel UHD Graphics 620 است و در کنار آن از دو مدل حافظه رم 8 و 16 گیگابایتی استفاده شده است. هارد دیسک لپ‌تاپ ZenBook UX490UA هم دو مدل 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی دارد. قیمت لپ‌تاپ ایسوس ZenBook UX490UA طبیعتا در هر مدل متفاوت است اما در مجموع با خرید لپ‌تاپ ZenBook UX490UA می‌توانید به یک لپ‌تاپ فوق‌العاده زیبا، فوق‌باریک و بسیار سبک دسترسی داشته باشید که علاوه بر ظاهر، قدرت پردازشی بسیار خوبی هم دارد. ایسوس ZenBook 3 Deluxe UX490UA یک انتخاب جذاب و عالی برای حرفه‌ای‌ها است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

کیفیت و طراحی ساخت Asus ZenBook UX490UA

در یک جمله باید گفت که ایسوس در ساخت لپ‌تاپ ZenBook UX490UA خود سنگ‌تمام گذاشته است. بدنه تمام فلزی این لپ‌تاپ و همچنین دو رنگ جذاب آبی سلطنتی و خاکستری آن، جلوه‌ خاصی به لپ‌تاپ بخشیده‌اند. دقت طراحی و برش قسمت‌های پنل داخلی بسیار با کیفیت بوده و در دست گرفتن لپ‌تاپ به‌تنهایی حس خوبی را منتقل می‌کند. در رنگ آبی سلطنتی، لوگو ایسوس با رنگی طلایی پشت پنل صفحه‌نمایش می‌درخشد. نوار دور پنل صفحه‌نمایش و همچنین رنگ حروف روی کیبورد هم به همین رنگ مزین شده‌اند. با اینکه صفحه‌نمایش لپ‌تاپ 14.1 اینچی است اما ابعاد لپ‌تاپ، ابعاد یک لپ‌تاپ 13 اینچی است و صفحه‌نمایش فضای بیشتری از پنل مربوطه را اشغال کرده و این باعث می‌شود، نمایش‌گر بسیار بزرگ‌تر به‌نظر برسد. لپ‌تاپ ایسوس UX490UA ابعادی معادل 12.9 × 210 × 329 میلی‌متر دارد. ضخامت کمتر از 1.3 سانتی‌متر لپ‌تاپ بی‌نظیر است. این ضخامت کم و ابعاد کوچک، وزن لپ‌تاپ را هم در بین سبک‌ترین‌ها قرار داده است. ZenBook UX490UA تنها 1.1 کیلوگرم وزن دارد و دیگر حرفی را برای گفتن باقی نمی‌گذارد. شما با خرید لپ‌تاپ ایسوس ZenBook UX490UA با قیمت مناسب، می‌توانید به‌یکی از زیباترین، با کیفیت‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های ساخته شده دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

صفحه‌نمایش Asus ZenBook UX490UA

یکی از ویژگی‌های مهم لپ‌تاپ ایسوس ZenBook UX490UA صفحه‌نمایش با کیفیت آن است. ایسوس در این لپ‌تاپ از صفحه‌نمایش Full HD با رزولوشن 1920x1080 استفاده کرده است. پنل این صفحه‌نمایش IPS است و شفافیت و غلظت رنگ‌ بسیار خوبی دارد. همان‌طور که در بخش طراحی ذکر شد، پنل این صفحه‌نمایش مخصوص لپ‌تاپ‌های 13 اینچی است اما ایسوس با قرار دادن یک نمایش‌گر 14.1 اینچی، لذت تماشا فیلم و کار کردن با آن را بیشتر کرده است. نمایش‌گر 84 درصد فضای پنل صفحه‌نمایش را اشغال کرده است و این یعنی که با حاشیه بسیار کمی اطراف آن طرف هستیم. همچنین ایسوس بر روی این صفحه‌نمایش از روکش حفاظتی گوریا گلس (Gorilla® Glass 5) استفاده کرده است که از صفحه‌نمایش در برابر فشار و خط‌و‌خش مراقبت می‌کند. لازم به‌ذکر است که پنل صفحه‌نمایش براق (Glossy) بوده و نور محیط را منعکس می‌کند. از همین رو کار کردن با آن در شرایط نوری قوی مثل زیر نور خورشید، چندان مناسب نیست.

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ZenBook UX490UA همچنان ویژگی‌های مثبت دیگری نیز دارد. این نمایش‌گر قادر است تا سرعت 60 هرتز نوسان تصویر را نمایش دهد و این قبلیت به‌شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید با آن فیلم‌ و بازی با فریم‌ریت بالای 30 را هم به‌راحتی تماشا و تجربه کنید. ایسوس بر روی این لپ‌تاپ از فناوری انحصاری وسعت دید 178 درجه‌ای استفاده کرده است که باعث می‌شود مشکلی از بابت زوایه دید نداشته باشید. دیگر قابلیت این صفحه‌نمایش استفاده از حالت مراقب چشم (Eye Care) خود ایسوس است. با این فناوری تا 30 درصد نورهای آبی صفحه‌نمایش گرفته می‌شود و چشمان شما در طولانی‌مدت کمتر اذیت خواهد شد. درست در بالای صفحه‌نمایش ZenBook UX490UA از وب‌کم (Webcam) با کیفیت HD استفاده شده است که می‌توانید از آن برای برقرای تماس تصویری استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

کیبورد Asus ZenBook UX490UA

کیبورد لپ‌تاپ ایسوس ZenBook UX490UA یک کیبورد جزیره‌ای است و همه کلیدهای آن‌ با اندازه بزرگ و فاصله استاندارد در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. اولین چیزی که توجه شما را به‌خودش جلب می‌کند، رنگ طلایی حروف و اعلائم قرار گرفته بر روی کلیدهای کیبورد است. این صفحه‌کلید که به نور پس‌زمینه مجهز شده است، یک سطح پایین‌تر از قسمت استراحت‌گاه لپ‌تاپ قرار گرفته است و باعث می‌شود که در هنگام انگشتان شما از بالا کلیدها را لمس کرده تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید. با توجه به ابعاد کوچک لپ‌تاپ، قسمت مربوط به اعداد (ماشین‌حساب) سمت راست کیبورد قرار نگرفته است. همه کلیدهای لپ‌تاپ ZenBook UX490UA عمق 1.2 میلی‌متری دارند که باعث می‌شود علاوه بر تجربه تایپ بهتر، صدای بسیار کمی در هنگام تایپ کردن ایجاد شود.

در مرکز قسمت استراحت‌گاه دست، تاچ‌پد (Touch Pad) بزرگ‌ و یک‌تکه لپ‌تاپ قرار گرفته است. این تاچ‌پد از 11 فرمان چندلمسی پشتیبانی می‌کند. در بالا سمت راست این تاچ‌پد، حس‌گر تشخیص اثر انگشت قرار گرفته است. با استفاده از حس‌گر اثر انگشت می‌توانید بدون وارد کردن رمز عبور، قفل لپ‌تاپ را باز کنید. این حس‌گر کاملا با ویندوز 10 سازگاری دارد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

پورت‌ها Asus ZenBook UX490UA

وزن و ضخامت کم لپ‌تاپ هزینه‌هایی هم برای آن به‌همراه دارد. بر روی لبه کناری بسیار باریک لپ‌تاپ نمی‌توان از همه پورت‌های کاربردی استفاده کرد و شرکت‌ها مجبور هستند، علاوه بر تعداد کم، تنوع پورت‌ها را کاهش دهند. ایسوس در لپ‌تاپ ZenBook UX490UA با همین رویکرد تنها از 4 پورت بر روی بدنه استفاده کرده است. یک پورت USB 3.0، دو پورت USB Type-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون. البته مشابه لپ‌تاپ‌ MacBook Pro شرکت اپل، پورت‌های USB Type-C این لپ‌تاپ از تاندربولت (Thunderbolt 3) پشتیبانی می‌کند. یعنی می‌توانید علاوه بر اتصال عادی برای انتقال فایل، شارژ لپ‌تاپ و انتقال تصویر به مانیتور خارجی (انجام کار پورت DisplayPort) را انجام دهید. لازم به‌ذکر است که ایسوس در محتویات جعبه لپ‌تاپ یک مبدل برای تبدیل USB Type-C به USB 2.0 و یک مبدل برای تبدیل USB Type-C به HDMI قرار داده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

بلندگو Asus ZenBook UX490UA

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook UX490UA از سیستم صوتی قدرتمندی بهره‌مند است.­ ایسوس در این لپ‌تاپ از فناوری اختصاصی خودش یعنی SonicMaster Permium استفاده کرده و وظیفه ساخت بلندگوهای لپ‌تاپ را به شرکت قدیمی و حرفه‌ای Harman Kardon سپرده است. این همکاری نتیجه فوق‌العاده‌ای داشته و لپ‌تاپ ZenBook UX490UA را تبدیل به یکی از با کیفیت‌ترین لپ‌تاپ‌ها در بخش بلندگو و پخش صدا کرده است. این لپ‌تاپ که از چهار بلندگو استفاده می‌کند، توانایی پخش صدای استریو را نیز دارد. شما با خرید لپ‌تاپ ZenBook UX490UA با قیمت مناسب، برای پخش موسیقی و گوش دادن به فیلم نیازی به هدفون و اسپیکر اضافی ندارید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری Asus ZenBook UX490UA

ایسوس علاوه بر ظاهر و ویژگی‌های بیرونی لپ‌تاپ، توجه خاصی هم به درون آن داشته است! استفاده از پردازنده‌های قدرتمند نسل هفتم و هشتم اینتل بر روی ZenBook UX490UA توان پردازشی لپ‌تاپ را بسیار بالا برده است. در هر نسل از پردازنده‌ها از دو مدل Core i5 و Core i7 شرکت اینتل استفاده شده است. در کانفیگ Intel Core i5 نسل هشتم شاهد محدوده سرعت 1.6 گیگاهرتز تا 3.4 گیگاهرتز در حالت توربو (Turbo Boost) هستیم. در مدل دیگر این نسل هم از پردازنده چهار هسته‌ای Intel Core i7 با محدوده سرعت 1.8 گیگاهرتز تا 3.7 گیگاهرتز استفاده شده است. اما در کانفیگ حرفه‌ای نسل هفتم هم از پردازنده دو هسته‌ای Intel Core i7 با محدوده سرعت پردازنده 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز هستیم. همان‌طور که از سطح پردازنده‌ها مشخص است با لپ‌تاپ توانمندی طرف هستیم.

در کنار پردازنده نسل هفتم لپ‌تاپ ZenBook UX490UA از کارت گرافیک Intel HD Graphics بدون حافظه اختصاصی مجزا استفاده شده است. بر روی کانفیگ‌های نسل هشتم هم شاهد مدل حرفه‌ای‌تر این کارت گرافیک یعنی Intel UHD Graphics 620 هستیم. این کارت گرافیک هم بدون حافظه اختصاصی عرضه شده است. ایسوس برای تکمیل توان پردازشی لپ‌تاپ از حافظه رم (RAM) با ظرفیت‌های 8 و 16 گیگابایت از نوع DDR4 استفاده کرده است. مدل‌های 16 گیگابایتی بر روی کانفیگ‌هایی قرار گرفته‌اند که از پردازنده Intel Core i7 استفاده می‌کنند و مدل‌های 8 گیگابایتی هم بر روی کانفیگ‌هایی با پردازنده Intel Core i5.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

از دو مدل هارد دیسک هم برای ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA استفاده شده است. هارد دیسک‌های 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی. این فضای ذخیره‌سازی برای لپ‌تاپی با این مشخصات بسیار مناسب است اما اگر نیاز به فضای بیشتری داشتید دست شما برای ارتقاء باز است و می‌توانید تا 256 گیگابایت دیگر از نوع حافظه SSD را به لپ‌تاپ اضافه کنید. قیمت لپ‌تاپ ZenBook UX490UA با توجه به مشخصات فنی آن مناسب بوده و با خرید آن می‌توانید به یک سیستم سخت‌افزاری بروز و کارآمد برای انجام کلیه کارهای خود دسترسی داشته باشید.

همانند مشخصات سخت‌افزاری لپ‌تاپ، باتری ایسوس ZenBook UX490UA هم کیفیت بسیار خوبی دارد. در این لپ‌تاپ فوق‌باریک از باتری 4 سلولی لیتیوم-پلیمر با ظرفیت 46 وات‌ساعت استفاده شده است. ایسوس ZenBook UX490UA نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها 3 برابر طول عمر باتری بیشتری داشته و می‌تواند شارژ باتری را تا 12 ساعت نگه دارد. شارژدهی لپ‌تاپ فوق‌العاده است و می‌توانید با خرید ZenBook UX490UA با خیال راحت آن را بدون نیاز به شارژر در طول روز همراه خود داشته باشید. همچنین لازم به‌ذکر است که این لپ‌تاپ به فناوری شارژ سریع (Fast Charging) هم مجهز شده است و تنها در مدت 49 دقیقه، 60 درصد باتری آن شارژ می‌شود.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

سیستم خنک‌کننده Asus ZenBook UX490UA

معمولا در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به‌سراغ بررسی سیستم خنک‌کننده (Cooling System) می‌رفتیم اما لپ‌تاپ ZenBook UX490UA یک سیستم بسیار خاص برای خنک کردن دارد. ایسوس دست به یک نوآوری زده و برای این لپ‌تاپ فوق‌باریک یک سیستم خنک‌کننده اختصاصی را طراحی کرده است. سیستم خنک‌کننده این لپ‌تاپ شامل یک فن پروانه‌ای از جنس پلیمر کریستال بوده که تنها 0.3 میلی‌متر ضخامت دارد. لوله‌های مسی که به‌منظور انتقال حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرند هم قطری معادل 0.1 میلیمتر دارند. صدای تولید شده توسط این فن بسیار کم بوده و سرعت چرخش آن هم بر اساس سطح پردازش لپ‌تاپ در لحظه تغییر می‌کند.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ ایسوس ZenBook 3 Deluxe UX490UA یک لپ‌تاپ بسیار زیبا و شیک در بین همه لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک و رده کاربری مالتی‌مدیا است. لپ‌تاپ ZenBook UX490UA با بدنه تماما آلومینیومی روانه بازار شده است. ضخامت بسیار کم، دقت طراحی بالا و جنس بدنه، همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا وزن کلی لپ‌تاپ بیشتر از 1.1 کیلوگرم نشود. سبکی این لپ‌تاپ 14.1 اینچی یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های آن است. علاوه بر این صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD آن شفافیت و غلظت رنگ بسیار خوبی داشته و بلندگوهای لپ‌تاپ هم گزینه بسیار با کیفیتی برای گوش دادن به موسیقی هستند. همچنین ایسوس در ZenBook UX490UA از سخت‌افزار بروز و قدرتمندی برای انجام کلیه کارهای روزانه شما استفاده کرده است. در نهایت استفاده از باتری بسیار خوب با شارژدهی 12 ساعته و همچنین فناوری شارژ سریع، این لپ‌تاپ را تبدیل به یک لپ‌تاپ فوق‌العاده می‌کند! با خرید لپ‌تاپ ZenBook UX490UA با قیمت مناسب به یک لپ‌تاپ فوق‌باریک، سبک، زیبا و کارآمد دسترسی خواهید داشت.

 

نکات مثبت

  • بدنه تمام فلزی با کیفیت ساخت بالا
  • وزن 1.1 کیلوگرمی با ضخامت کم
  • صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و پنل IPS
  • بلندگوهای با کیفیت
  • سخت‌افزار بروز و کارآمد
  • شارژدهی بسیار خوب

 

نکات منفی

  • محدودیت پورت‌ها

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ ZenBook UX490UA

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.