نقد و بررسی مادربرد PRIME Z390-A و PRIME Z390-P ایسوس

فروش قطعات الکترونیک و دیجیتال

نقد و بررسی مادربرد PRIME Z390-A و PRIME Z390-P ایسوس

۶۲۲ بازديد

مادربرد‌های Prime Z390-A و Prime Z390-P ایسوس مادربردهایی همه چیز تمام برای کاربران خانگی، سرورها و حتی گیمرهای مبتدی هستند؛ که می‌توانند تمامی نیازهای این دسته از افراد را به طور تمام و کمال برطرف کنند. پشتیانی از PCI Express x16 در کنار ظرفیت رم 64 گیگابایتی و مجهز بودن به چیپ ست Z390 اینتل، همگی از دلایلی هستند که می‌توانند شما را مجاب به خرید مادربرد‌ Prime Z390-A و مادربرد ایسوس Prime Z390-P کنند. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقدمه :

برای پایه گذاری هر ساختمان، مجموعه، پروژه و یا هر فرآیندی نیاز به یک زیربنا هست. برای ساخت سیستم‌های کامپیوتری نیز به یک زیربنا نیاز خواهیم داشت که به دلیل الکترونیکی بودن مجموعه کامپیوتر، زیربنا به برد (Board) تغییر نام پیدا کرده است. برد مادر یا برد اصلی یا به زبان لاتین «Mother Board» زیربنای هر سیستم کامپیوتری است که امروز در اطراف خود مشاهده می‌کنید. تمامی قطعات به کار رفته در کامپیوترها و یا لپتاپ‌ها و حتی تلفن‌های هوشمند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با مادربرد در ارتباط هستند. این مادربرد است که تصمیم می‌گیرد کدام قطعه فعال شود، کدام قطعه غیر فعال شود، هر قطعه به چه اندازه انرژی دریافت کند و یا این که هر قطعه به چه اندازه فعالیت کند. به عبارتی میتوان گفت تمامی فعالیت‌های کامپیوتر تحت تاثیر مادربرد است و هر گونه خرابی در مادربرد سبب از کارافتادگی سیستم کامپیوتری شما خواهد شد. کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. مادربردهای سری پرایم (Prime) ایسوس جزو محصولات رده‌بالای کمپانی ایسوس قرار می‌گیرند که برای کابران حرفه‌ای و یا قرارگیری در سیستم‌های سرور کاربرد دارند. این مادربردها کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارند و با توجه به ویژگی‌های فنی خود یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند. امروز در فروشگاه اینترنتی هدف با نقد و بررسی و مقایسه دو عدد از مادربردهای ایسوس با نام‌های PRIME Z390-A و PRIME Z390-P در خدمت شما هستیم.

 

معرفی اجمالی :

 

asus PRIME Z390

 

پس از معرفی چیپ ست‌های Z390 توسط کمپانی اینتل، تمامی شرکت‌های فعال در زمینه تجهیزات کامپیوتری همچون ایسوس، گیگابایت (Gigabite)، ام اس آی (MSI) و... اقدام به ساخت مادربردهای اختصاصی خود بر پایه تراشه جدید اینتل کردند. ایسوس با معرفی مادربردهای PRIME Z390-A و PRIME Z390-P نماینده‌های خود برای نبرد میان رده‌ها با سایر شرکت‌ها را معرفی کرد. این دو مادربرد داری شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری هستند که در ادامه به صورت کاملا تخصصی به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشخصا هر دو مادربرد از چیپ ست Intel z390 نیرو می‌گیرند و از سوکت پردازنده Intel LGA 1151 برخوردار هستند. فرم فاکتور (ابعاد) هر دو مادربرد به شکل ATX می‌باشد و با توجه به این فرم فاکتور، مادربردهای PRIME Z390-A/P از ابعادی معادل 305x244 میلی متر بهره مند هستند؛ اما مادربرد PRIME Z390-A با توجه به حفاظ و ساختار مهندسی شده تری که دارد از ارتفاع بیشتری نسبت به PRIME Z390-P برخوردار است. هر دو مادربرد به چهار اسلات حافظه با پیکربندی دو کاناله مجهز شده‌اند که حداکثر ظرفیت برای هر اسلات 16 گیگابایت می‌باشد، یعنی در نهایت می‌توان گفت که مادربردهای PRIME Z390-A/P از شرکت ایسوس، تا 64 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می‌کنند. در مورد پروفایل‌های حافظه نیز لازم است بدانید که متاسفانه هر دو مادربرد از کلاس حافظه AMP پشتیبانی نمی‌کنند اما کلاس حافظه XMP در هر دو مادربرد قابل قبول است. تا اینجا به بررسی موارد مشترک در مادربردهای PRIME Z390-A و PRIME Z390-P از کمپانی ایسوس پرداختیم؛ اما این دو مادربرد در سایر بخش‌ها دارای تفاوت‌هایی هستند که در جدول زیر شما قادر به مشاهده آن‌ها خواهید بود:

 

معیار Z390-P Z390-A
اسلات PCI Express x16 2 3
پشتیبانی از SLI ندارد دارد، 2 مسیره
پشتیبانی از CrossFire ندارد دارد، 3 مسیره
اسلات PCI Express x1 4 3
کانکتور M.2 1 2
کانکتور Thunderbolt ندارد دارد
کانکتور 4 پین فن 3 4
کلید پاور روی مادربرد ندارد دارد
 

 

مادربردهای PRIME Z390-A و PRIME Z390-P دارای تفاوت‌های چشم‌گیری هستند که باعث اختلاف قیمت قابل توجهی میان این دو مادربرد شده است. اگر می‌خواهید بهترین تصمیم را در هنگام خرید مادربرد بگیرید و با زیر و بم مادربردهای سری پرایم با تراشه z390 آشنا شوید، در ادامه این بررسی همراه ما باشید.

 

طراحی، مشخصات فنی و اسلات‌های ورودی :

 

asus PRIME Z390 بررسی

 

z390 مادربردهای سری پرایم ایسوس به صورت کلی با ظاهر سفید وسیاه خود شناخته می‌شوند. هر دو مادربرد دارای طراحی جذابی هستند که اگر از یک کیس با دیواره شیشه‌ای استفاده می‌کنید؛ می‌توانید با خرید یکی این مادربرد‌ها ظاهر و قدرت سیستم خود را به طور چشم گیری افزایش دهید. اگر علاوه بر امکانات به دنبال ظاهر زیباتری هستید؛ مسلما باید به خرید مادربرد PRIME Z390-A فکر کنید. استفاده از حفاظ‌های استیل بُرس خورده در کنار طراحی بسیار زیبای PRIME Z390-A سبب شده که این محصول به محبوب ترین مادربرد برای کاربران خوش سلیقه تبدیل شود. استفاده از قالب ATX که جزئی از قالب‌های بزرگ میان مادربردها محسوب می‌شود؛ سبب شده تا شاهد پورت‌ها و اسلات‌های بسیاری بر روی PRIME Z390-A/P باشیم. 

 

بررسی مادربرد ایسوس PRIME Z390

 

مادربردهای PRIME Z390-A و PRIME Z390-P همان طور که از نامشان مشخص است؛ بر پایه‌ی تراشه‌ی Intel Z390 ساخته شده‌اند. نوع سوکت پردازنده از نوع LGA 1151 می‌باشد و با توجه به توضیحات ارائه شده مادربردهای PRIME Z390-A/P قادرند تا از پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل در کنار پردازنده‌‌های پنتیوم پشتیبانی کنند. این دو مادربرد از قابلیت RAID تا سری RAID 10 پشتیبانی می‌کنند. رِید (Raid) قابلیتی است که به طورخلاصه، با ارائه دسترسی مستقیم قطعات متصل به مادربرد به دیسک سخت، سبب می‌شود تا سرعت انتقال اطلاعات و سرعت سیستم به طور چشم گیری افزایش یابد. برای حالت خواندن باید هارد دیسک و مادربرد شما، هر دو از این قابلیت پشتیبانی کنند. در انتها لازم به ذکر است که برد تغذیه در هر دو مادربرد به صورت 10 فاز در نظر گرفته شده است. 

 

نقد مادربرد ایسوس PRIME Z390

 

اسلات‌های ورودی در کنار پورت‌های خروجی، مهم‌ترین اجزای یک مادربرد را تشکیل می‌دهند. نوع اسلات‌ها در کنار تعدادشان، قدرت یک مادربرد را معرفی خواهند کرد. در ابتدا به بررسی اسلات‌های حافظه رم خواهیم پرداخت. این مورد در هر دو مادربرد PRIME Z390-A و PRIME Z390-P مشترک بوده و در هر دو مادربرد شاهد چهار اسلات رم هستیم. پیکربندی (Confing) اسلات‌های رم در هر دو مادربرد به صورت دو کاناله می‌باشد و میزان ظرفیت هر اسلات رم، معادل 16 گیگابایت است. پس در نهایت حداکثر حافظه رم پشتبانی شده برای هر مادربرد برابر با 64 گیگابایت می‌باشد. اسلات بعدی که از مهم ترین اسلات‌ها برای جامعه گیمرها و فعالان حوزه گرافیک و طراحی می‌باشد؛ اسلات کارت گرافیک نام دارد. در اسلات کارت گرافیک، تفاوت‌های بسیار قابل توجهی میان PRIME Z390-A و PRIME Z390-P وجود دارد. مادربرد PRIME Z390-A از سه عدد اسلات PCI Express x16 بهره می‌برد اما در نسخه PRIME Z390-P شاهد دو عدد از این اسلات‌ها هستیم. تفاوت اصلی میان این دو مادربرد در حوزه گرافیک، در پشتیبانی از تکنولوژی‌های استفاده از بیش از یک کارت گرافیک است. اگر بخواهم توضیح مختصر و روشنی در این باره بدهم باید ابتدا با دو تکنولوژی SLI و CrossFire آشنا شوید. این دو عبارت در واقع یک نوع روش پیشرفته برای بکارگیری از 2 یا چند کارت گرافیک به صورت موازی در کنار یکدیگر می‌باشد. چرا که برخی از کاربران به بیش از یک کارت گرافیک برای تامین نیازهای خود احتیاج دارند و خواهان قدرت بیشتر سیستم خود در جهت پردازش قوی‌تر و سریع‌تر هستند. (همانند استدیوهای بازی سازی،استدیوهای تدوین فیلم،صداو سیما ، انیمیشین کارهای سه بعدی که رندرینگ سنگینی دارند و گیمرهای حرفه ای) با استفاده از این روش، برخلاف گذشته که از یک کارت گرافیک حرفه‌ای با قیمت نجومی استفاده می‌شد می‌توان از چندین کارت گرافیک معمولی بهره گیری کرد و در واقع این کار موجب کاهش هزینه ها و عدم نیاز به تغییر کلی سیستم در صورت نیاز به ارتقاء سیستم در آینده می شود. در حال حاضر دو رقیب در زمینه کارت گرافیک یعنی NVIDIA با تکنولوژی SLI و AMD با تکنولوژی CrossFire به ارائه این قابلیت می‌پردازند. پس از این که با این تکنولوژی‌ها آشنا شدید؛ لازم است به شما بگویم که مادربرد PRIME Z390-A از SLI دو مسیره (استفاده از دو کارت گرافیک به صورت همزمان) و CrossFire سه مسیره پشتیبانی می‌کند. این در صورتی است که نسخه PRIME Z390-P از هیچ کدام از موارد ذکرشده پشتیبانی نمی‌کند که حتما در هنگام خرید مادربرد ایسوس PRIME Z390-P باید به این نکته دقت داشته باشید.

اسلات‌های حافظه آخرین اسلات‌هایی هستند که در این نقد و بررسی به آن‌ها می‌پردازیم. در اولین قدم لازم است بدانید که در مورد اسلات‌های حافظه و وای فای (WiFi) کلمه کانکتور (Connector) هم معنی اسلات بوده و دارای تفاوت معنایی نیستند. مادربرد PRIME Z390-P از چهار اسلات PCI Express x1 بهره می‌برد که تعداد این اسلات‌ها در مادربرد PRIME Z390-A معادل 3 عدد می‌باشد. کانکتور M.2 نیز که جدیدترین اسلات حافظه می‌باشد و از سرعت فوق‌العاده مناسبی برخوردار است در نسخه PRIME Z390-P به صورت تکی در دسترس است اما در نسخه PRIME Z390-A شاهد دو عدد از این کانکتور بودیم. متاسفانه سایر اسلات‌ها همچون PCI Express x4، اسلات PCI، Mini PCI Express و کانکتورهای SATA 3.0/2.0/eSATA/mSATA/SATA Express در مادربردهای PRIME Z390-P و PRIME Z390-A از کمپانی ایسوس مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. 

 

پورت‌های خروجی :

 

مادربرد ایسوس PRIME Z390

 

پورت‌های خروجی از مهم‌ترین اجزای یک مادربرد محسوب می‌شوند که پُل ارتباطی میان کاربر و دستگاه کامپیوتر را تشکیل داده‌اند. همان قدر که وجود پورت‌های خروجی جدید و پر سرعت می‌تواند به کار شما سرعت ببخشد؛ پورت‌های قدیمی موجب کندی و کاهش سرعت عمل شما و سیستمتان خواهند شد. خوشبختانه با نگاهی ساده به پنل پشتی مادربردهای سری Z390 ایسوس درمی‌یابیم که بهترین پورت‌ها در این دو مادربرد وجود دارند. در ادامه می‌توانید به صورت جداگانه پورت‌های موجود در هر مادربرد را مشاهده کنید. 

 

پورت‌ خروجی Z390-P Z390-A
PS/2 یک عدد برای ماوس،یک عدد برای کیبورد  یک پورت مشترک (کمبو)
USB 2.0 0 2
USB 3.0 4 2
USB 3.1 2 3

USB Type-c

ندارد 1
HDMI 1 1
DVI ندارد ندارد
Display Port 1 1
Lan 1 1
3.5mm Jack 3 5
S/PDIF ندارد 1
 

 

سیستم صوتی، شبکه و ارتباطات :

 

مادربرد ایسوس PRIME Z390

 

مواردی که در این سر فصل قرار گرفته، میتوانست جزئی از اسلات‌های ورودی باشد؛ ولی به دلیل استفاده از چیپ‌های شخصی سازی شده به وسیله ایسوس، تصمیم گرفتیم که به صورت جداگانه به بررسی موارد ذکرشده بپردازیم. ایسوس در هر کدام از مادربردهای سری Z390 از کارت صداهای مختلفی استفاده کرده است. کمپانی ایسوس در مادربرد PRIME Z390-P از کارت صدای Realtek® ALC887 و در مادربرد PRIME Z390-A از کارت صدای Realtek® ALC S1220A بهره گیری کرده است. سیستم صوتی هر دو کارت صدا به صورت هشت کاناله می‌باشد. اگر به خروجی صدای S/PDIF نیاز دارید باید بدانید این خروجی صدا تنها در نسخه PRIME Z390-A یافت می‌شود و متاسفانه مادربرد PRIME Z390-P فاقد این نوع از خروجی صدا می‌باشد. به صورت کلی اگر به کیفیت صدا بسیار اهمیت می‌دهید و این موضوع برای شما امری ضروری می‌باشد؛ پیشنهاد می‌کنم که به فکر خرید مادربرد PRIME Z390-A باشید. اولین نکته‌ای که در مورد سیستم شبکه مادربردهای سریz390 ایسوس باید بدانید، این است که هر دو نسخه این مادربرد فاقد کارت شبکه وایرلس می‌باشند. ایسوس از کارت شبکه متفاوتی نیز در سری پرایم با چیپ ست Z390 استفاده کرده است. کمپانی ایسوس در مادربرد PRIME Z390-P از کارت شبکه Realtek® RTL8111H Lan و در مادربرد PRIME Z390-A از کارت شبکه Intel® I219V بهره گیری کرده است. به طور کلی کیفیت کارت‌های شبکه اینتل از کارت‌های رئال‌تک بیشتر می‌باشد ولی این به این معنا نیست که شرکت Realtek از کیفیت نامناسبی برخوردار است. در حقیقت اینجا تفاوت مابین خوب (Realtek) و عالی (Intel) است. در مادربرد PRIME Z390-A به لطف استفاده از کارت شبکه اینتل، شاهد قابلیت ASUS Turbo LAN Utility هستیم. در حالی که در مادربرد PRIME Z390-P تنها شاهد پشتیبانی از LANGuard بودیم. در بحث ارتباطات نیز باید بدانید که هر دو نسخه مادربردهای سری پرایم با چیپ ست Z390 فاقد گیرنده بلوتوث هستند. 

 

نکات تکمیلی : 

 

مادربرد ایسوس PRIME Z390

 

نکات بسیاری برای خرید مادربرد باید در نظر گرفته شوند که جز هیچ کدام از سرفصل‌های بالا نبودند. در این قسمت ما به بررسی این نکات درباره‌ی مادربردهای PRIME Z390-A و PRIME Z390-P خواهیم پرداخت.

کانکتور صاعقه (Thunderbolt) : در سال‌‎های اخیر، تقاضا برای افزایش سرعت رد و بدل اطلاعات آنقدر زیاد شد که تولیدکنندگان لوازم کامپیوتری به فکر تکنولوژی USB 3.0 و بعد از آن، تکنولوژی فوق سریع Thunderbolt افتادند. تاندربولت یک رابط برای انتقال سریع اطلاعات و تصاویر به طور همزمان است. در واقع تاندربولت، یک رابطی مانند پورت USB است که علاوه بر سرعت انتقال بیشتر، قابلیت ارسال تصاویر را نیز دارد. اسم سابق این تکنولوژی لایت پیک یا به انگلیسی Light Peak بوده، که به وسیله کمپانی اپل طراحی شده است. متاسفانه بر خلاف مادربرد PRIME Z390-A، مادربرد PRIME Z390-P فاقد کانکتور تاندربولت می‌باشد.

صدای کریستالی (Crystal sound) : کدک‌های جدیدی که در موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای فرکانس 120 دِسیبلی می‌باشند که تنها توسط تعداد محدودی از مادربردها پشتیبانی می‌شوند. هر دو مادربرد معرفی شده در این مقاله از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

امنیت 5لایه ایسوس (ASUS 5X Protection III) : قابلیتی که به موجب آن می‌توان گفت دیگر شاهد هیچ گونه خرابی ناشی از نوسانات برق در مادربردهای ایسوس نخواهید بود! این قابلیت، از ویژگی‌های انحصاری مادبوردهای ایسوس بوده و بسیار پیچیده است؛ ولی به طور خلاصه می‌توان گفت با برنامه نویسی‌های صورت گرفته بر روی چیپ‌های مادربرد و آلیاژهای مورد استفاده در ساخت آن، خرابی‌های ناشی از نوسانات برق در مادربردهای ایسوس به صفر رسیده است. 

 

نتیجه نهایی :

مادربردهای سری prime از شرکت ایسوس، مادربردهایی همه چیز تمام برای کاربران خانگی، سرورها و حتی گیمرهای مبتدی هستند؛ که می‌توانند تمامی نیازهای این دسته از افراد را به طور تمام و کمال برطرف کنند. پشتیانی از PCI Express x16 در کنار ظرفیت رم 64 گیگابایتی و مجهز بودن به چیپ ست Z390 اینتل، همگی از دلایلی هستند که می‌توانند شما را مجاب به خرید مادربرد‌های Prime Z390-A و Prime Z390-P کنند. امکانات فوق العاده در کنار قیمت مادربرد Asus Prime Z390-P سبب شده تا این مادربرد از بسیاری از رقیبان خود پیشی بگیرد. همچنین زیبایی منحصر به فرد در کنار توان اجرایی بالا و قیمت مادربرد Asus prime Z390-A مادربرد prime Z390-A را به محبوب کاربرانی که به دنبال یک مادربرد بالارده با قیمت مناسب هستند؛ مبدل ساخته است. در انتها از شما دعوت می‌کنم با مشاهده لیست مادربردهای فروشگاه هدف به بررسی و مقایسه این دو مادربرد با سایر مادربردهای موجود در بازار بپردازید.

 

نقاط قوت :

  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 8 و 9
  • پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه رم (ram)
  • پشتیبانی از محافظ 5 لایه ایسوس
  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های Sli و CrossGire

 

نقاط ضعف :

  • عدم استفاده از کانکتور Wlan
  • عدم استفاده از بلوتوث
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.